تاریخچه برق و لامپ در ایران از 1284 تا 1401

تاریخچه برق و لامپ در ایران

تاریخچه برق و لامپ در ایران، داستانی است که با پیشرفت‌های بشری و نوآوری‌های فناورانه گره خورده است. در این مقاله، ما به بررسی ورود برق و لامپ به ایران و تأثیرات آن بر سبک زندگی مردم می‌پردازیم. اما پیش از آن، نگاهی به تاریخچه ورود برق به ایران خواهیم داشت تا زمینه‌ای برای درک بهتر موضوع فراهم آوریم.

بشر همواره در جستجوی پیشرفت بوده و هیچ مانعی نتوانسته در مسیر تکامل او قرار گیرد. از زمان‌های دور، زمانی که انسان نخستین برای اولین بار با آتش آشنا شد، تا به امروز که فناوری‌های پیشرفته‌ای چون COB و SMD به وجود آمده‌اند، پیشرفت بشری ادامه داشته است.

پس از اختراع و تجاری‌سازی لامپ توسط توماس ادیسون، او شروع به صادرات برق و لامپ به سراسر آمریکا کرد و این امر موجب شد که جهان رنگ و شکل جدیدی به خود بگیرد. به تدریج، سبک زندگی‌ها تغییر کرد و مردم شب‌ها بیشتر بیدار ماندند تا به کار و تفریح بپردازند.

ادیسون تنها لامپ را گسترش نداد، بلکه برق را نیز به تمام نقاط آمریکا رساند. البته، نیکولا تسلا نیز در این زمینه به او کمک کرد و این دو دانشمند رقابت‌هایی با یکدیگر داشتند.

پیش از آنکه بدانیم لامپ چگونه وارد ایران شد، باید به تاریخچه ورود برق به این کشور بپردازیم:

پدر برق ایران: حاج محمدحسین امین‌الضرب

نمی‌توان گفت که اول برق وارد ایران شد یا لامپ، زیرا این دو با یکدیگر عجین هستند و هر کدام بدون دیگری معنایی ندارند. در این بخش، تنها به برق و چگونگی ورود آن به ایران می‌پردازیم.

حاج محمدحسین امین‌الضرب اصفهانی، یکی از تجار نامدار و باهوش زمان خود، اولین کسی بود که صنعت برق را به ایران آورد و به همین دلیل به او لقب پدر برق ایران داده شده است.

امین‌الضرب از بزرگترین تجار زمان خود بود و از سن 16 سالگی به تجارت پرداخت. او در صنایعی چون راه‌آهن، بانکداری و ابریشم فعالیت داشت.

اما مهم‌ترین و بزرگترین دستاورد او ورود برق به ایران بود. در سفری در سال 1284 شمسی که همراه با مظفرالدین شاه به روسیه داشت، به طور اتفاقی و جالبی اولین نیروگاه برق را خریداری کرد و به ایران آورد.

داستان به این شکل است که امین‌الضرب در حال قدم زدن در خیابان‌های روسیه بود که به یک نیروگاه برق رسید و متوجه شد که روشنایی شبانه شهر از این نیروگاه تأمین می‌شود.

حاج حسین امین الضرب پدر برق ایران
رضا شاه و نیروگاه میدان ژاله

در ادامه‌ی تاریخچه برق در ایران، به دوران پس از حاج محمدحسین امین‌الضرب می‌رسیم. در سال 1312 شمسی، به دستور رضا شاه، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای احداث نیروگاه برق با قدرت 6400 کیلووات از شرکت اشکودا در چکسلواکی خریداری شد.

این تجهیزات در سال 1316 وارد ایران شدند و در نیروگاهی که در میدان ژاله تهران واقع بود، نصب و به بهره‌برداری رسیدند. امروزه، این نیروگاه به موزه‌ای تبدیل شده که تاریخچه صنعت برق را به نمایش می‌گذارد.

با افزایش نیاز به برق در سال 1319، مناقصه‌ای برای ساخت نیروگاه برق جدید برگزار شد و بار دیگر شرکت اشکودا به عنوان برنده انتخاب شد.

نیروگاه برق ژاله
تاریخچه لامپ در ایران

در ادامه‌ی بررسی تاریخچه برق در ایران، به موضوع لامپ و چگونگی ورود آن به کشور می‌پردازیم. اطلاعات دقیقی در مورد اولین لامپ‌های وارد شده به ایران در دست نیست، اما به احتمال زیاد، اولین لامپ‌ها توسط حاج محمدحسین امین‌الضرب و همراه با نیروگاهی که از روسیه خریداری کرده بود، وارد ایران شدند.

اولین لامپ‌های وارد شده به ایران از نوع لامپ‌های رشته‌ای بودند که روی آن‌ها تصاویری از شاهان قاجار نقش بسته بود، سفارش داده شده توسط ایران و تولید شده توسط روسیه.

در زمان جنگ جهانی و با ورود ارتش‌های روسیه و آلمان، شرکت‌های جدیدی وارد ایران شدند و لامپ‌های جدیدی را به بازار ایران عرضه کردند. یکی از این شرکت‌ها، اسرام آلمان بود که همچنان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.

پس از جنگ جهانی و با روی کار آمدن محمدرضا شاه پهلوی، شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال الکتریک وارد ایران شدند و ایران به بازاری مناسب برای محصولات آمریکایی تبدیل شد.

اولین تولید کننده لامپ در ایران

در سال 1348، شرکت پارس شهاب با همکاری شرکت توشیبای ژاپن، اقدام به تولید لامپ کرد. امروزه، ایران به لطف تولیدکنندگان و صنعتگران ماهر و دلسوز، از واردات لامپ بی‌نیاز شده و خود به یکی از قطب‌های تولید لامپ تبدیل شده است.

شرکت‌هایی مانند پارس شهاب، پارس شعاع توس، دونیکو، آسیا پرتو، دی آذر، دلتا و دیگر شرکت‌های معتبر، جزو تولیدکنندگان شناخته شده در این حوزه هستند.

اولین تولید کننده لامپ در ایران

شما همچنین برای خرید انواع لامپ از فروشگاه فازمتر مارکت، میتوانید به صفحه این محصولات در وبسایت مراجعه نمائید.

همچنین ما را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

محصولات مرتبط مشاهده همه

پیشنهادات ویژه مشاهده همه